Voorschool: предучилищна подготовка в Нидерландия (2-4 г.)

Ето че моето момче навърши четири и е вече ученик! Докато ми е още пряснo, искам да ви разкажа какво представлява предучилищната подготовка (voorschool) в Нидерландия. Всички снимки са на нашата предучилищна и са любезно предоставени от ръководителката на групата – Инге. Hartelijk dank, beste Juf Inge!

Геройчето тръгна на предучилищна с удоволствие от ден първи. Дали защото вече беше по-големичък (на три и нещо), дали защото му омръзна от нас през първия локдаун или пък защото бяха по-малко часове отколкото в градината – не знам. Факт е обаче, си изкарваше добре в групата, макар в началото да не знаеше още никакъв нидерландски. Аз също харесвах предучилищната, въпреки че съм от онези досадни и взискателни майки, изчели един куп книги за отглеждането на деца.

В кухненския кът децата готвят, грижат се за кукли и "пият чай" заедно. предучилищна подготовка
В кухненския кът децата готвят, грижат се за кукли и „пият чай“ заедно. (Снимка: Inge Betlem – Weller)

За кого e?

Всички деца в Амстердам, които са на възраст между две и четири, имат право на 16 часа предучилищна грижа на седмица.

С предимство биват приемани децата с VVE индикация (VVE = voorschoolse of vroegschoolse educatie – предучилищно и ранноучилищно образование). Тази индикация означава, че е възможно детето да развива езиковите си умения по-бавно и затова получава предимство  както за предучилищната група, така и за влизане в свързаното с нея основно училище, когато дойде времето за кандидатстване.

Предучилищната е особено подходяща за деца на чужденци, за да могат малчуганите да научат холандски преди да тръгнат на училище (в случай, че не ходят по цял ден на детска градина, разбира се).

Кога?

Обикновено децата ходят в предучилищната група 2-3 пъти в седмицата според това колко свободно място има в групата.

Нашата предучилищна беше по 5 часа на ден. Приемаха децата между 8:30 и 9:00 и си ги взимахме между 13:30 и 13:45 ч.

На разположение на децата са различни блокове, релси и какви ли не играчки.
На разположение на децата са различни блокове, релси и какви ли не играчки. (Снимка: Inge Betlem – Weller)

Какво учат?

Вече съм ви казвала, че тук децата не се учат отрано да пишат и смятат, освен ако сами не проявяват желание за това. Въпреки това за предучилищната казват, че дава добър старт на децата в училище. Причината за това е, че в групата се създават добри навици и умения, необходими в училище като например как да се държат с другите деца, да подреждат след себе си и т.н. Учителките им четат книжки, децата рисуват, лепят, играят и какво ли още не.

Пеят се много песни: преди ядене, докато слизат по стълбите, за да играят на двора, докато си мият ръцете. Всяко рутинно действие е придружено от песен. Макар това да беше първият му досег с холандския език, и моето съкровище за съвсем кратко време започна вкъщи да пее на холандски!

В предучилищната децата се учат да използват различни техники за рисуване и развиват и фината си моторика.
В предучилищната децата се учат на различни техники за рисуване и развиват фината си моторика. (Снимка: Inge Betlem – Weller)

На какви теми?

Едно от любимите ми неща в предучилищната беше, че всеки месец имат различна тема. При започването на нова тема на нас, родителите, ни изпращаха илюстрован документ, в който пишеше каква е идеята на темата, кои думи, стихотворения и песни ще учат през този месец, кои книжки ще четат и за какво се разказва с тях, списък с допълнителни препоръчани книги, както и линкове с песни по темата. 

С всяка нова тема залата на предучилищната се променяше. Ако темата е “Във фермата”, на децата се прави кът “селски двор” с плюшени домашни животни. За темата “Болен и здрав” децата имаха лекарски кът, където можеха да се облекат като доктор, както и аптекарски кът, откъдето едно дете може да продава, а друго да купува “лекарства”. Имаха даже стари монитор, клавиатура и стационарен телефон в лекарския си кабинет. Дали не е падала голяма игра!

Заниманията по изкуство също са обвързани с темата на месеца. Да продължим с темата “Болен и здрав”: един ден децата ще оцветят хартиен мечо с водни боички и после ще го лекуват като лепят истински лепенки по него. Друг ден са им изрязали картонени форми на линейка и децата ги оцветяват и им лепят гуми и кръстове. Идеите за занимания по всяка тема са безброй!

"Лекарският кабинет" в предучилищната група по време на темата "Болен и здрав".
„Лекарският кабинет“ в предучилищната група по време на темата „Болен и здрав“. (Снимка: Inge Betlem – Weller)

Как протича денят?

Ако времето е хубаво, денят започва с игра на двора. Там има пясъчник, къщичка, люлка и множество превозни средства като триколки и камиончета. Лятото децата могат на воля да си експериментират с вода и пясък, когато са навън (а и не само).

Многократното миене на ръце през деня няма да го споменавам всеки път. Затова минаваме направо към свободната игра. Всяко дете отива в някой от различните обособени кътове и се занимава с каквото му душа иска: строене, динозаври, тебешири, кухненски кът, книжки и всякакви игри и материали. След това учителките събират децата и разпределят задачите: две по две децата трябва да подредят определена част от стаята.

Една част, която по мое време нямахме ни в градината, ни в училище, е кръгчето: всяко дете си взима столче или табуретка и всички сядат в кръгче. Говорят, пеят, несъзнателно си учат нещо по темата на месеца и най-важното – учат се да изчакват реда си, да се изслушват и да бъдат търпеливи.

Имат си, разбира се, и време за четене на книжка: Juf Inge взима една книжка и всички деца се накачулват по дивана около нея, за да слушат историята. Също така имат и творческа дейност, един ден лепят, друг ден – играят с пластелин, и така нататък.

Ако времето позволява, след като се наобядват децата отново излизат за игра на двора, докато стане време родителите да ги вземат.

Някои от книжките и игрите, с които децата могат да си изберат да играят в предучилищната група.
Някои от книжките и игрите, с които децата могат да си изберат да играят. (Снимка: Inge Betlem – Weller)

Какво ядат?

В 10 часа е време за лека полезна закуска. Учителките нарязват най-различни плодове и зеленчуци и всяко дете казва какво би искало да му сложат в чинийката. Пият чай или вода по избор.

Към 12 часа учителки и деца заедно сядат около масата, за да обядват. Всяко дете получава филийка хляб и го питат с какво би искало да е тя. Децата сами си мажат хлебчетата (broodjes). Наш сладурчо така за нула време стана заклет фен на фъстъченото масло – никога не му омръзва! Предлагат им и нещо за пиене – обикновено прясно мляко и вода, както и оризови и царевични вафли например.

Ще изпреваря четящите от България и направо ще им отговоря: в Нидерландия и големи, и малки, предпочитат да хапват сандвичи на обяд. Лекарите, провеждащи профилактичните прегледи на децата, също препоръчват да се яде топла храна веднъж на ден – на вечеря. Причината за това е, че от един обилен, мазен и топъл обяд на човек му се доспива, пък тук се работи по цял ден, без следобедна дрямка. Пълнозърнестият хляб предоставя енергия и чувство за ситост за по-дълго време.

Учителки и деца обядват заедно на тази маса в предучилищната.
Учителки и деца обядват заедно на тази маса. (Снимка: Inge Betlem – Weller)

Колко струва?

До 16 часа на седмица предучилищна подготовка са частично субсидирани за всички, дори и да работи само единият родител. 

Точната сума за предучилищната зависи от приходите ви. Колкото по-малки са те, толкова по-малко ще плащате. Има разлики в различните части на страната и затова съм чувала за месечни такси (за 2-3 дни в седмицата) между 25 и 180 евро, в зависимост от финансовото състояние на семейството. При всички случаи предучилищната група е една чудесна алтернатива при работещ само един родител в семейството.

За сравнение: за космическите суми за детска градина (например 10 евро на час при задължително плащане на 11 часа на ден) помощ с таксата получават само семейства, при които работят и двамата родители, и то само за толкова часове, колкото работи по-малко работещият от двамата. На този линк можете да отбележите вашата ситуация, за да видите дали и на колко надбавки за детска градина имате право.

Коя да изберем?

Бих препоръчала първо да си изберете основно училище и да се свържете с прилежащата към него предучилищна група, защото тя ще следва същата методология и детето ще познава някои от дечицата, когато премине в първи клас. Освен това в някои случаи децата, посещавали свързаната предучилищна, имат предимство в конкретното училище по време на лотарията за прием в основно училище.

Какво още да имате предвид? Обикновено децата живеят на не повече от километър-два от основното си училище, а следователно и от предучилищната. Освен това трябва да помислите и кой от многото видове училища ще е най-подходящ за вас и вашето дете. Най-важният въпрос след това е: има ли място за детето ви или ще бъде включено в списъка с чакащи за място?

"Аптека" в предучилищната група.
„Аптека“ в предучилищната група. (Снимка: Inge Betlem – Weller)

Още по темата

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s